torsdag 1. september 2011

Hurra for 1. september!


ENDELIG HØST!!
(om enn ikke som den norske høsten....)
 

I dag er dagen da jeg etter hva jeg har lovet familie og venner, skal "danse på bordet" i ren glede over at august er forbi. Nå er det riktignok ikke ordentlig (norsk) høst i Italia ennå og vi venter på at det i neste uke kommer enda mer varmluft fra Afrika, (så Lise B: tror ikke du trenger være redd for at du ikke skal få det varmt nok på ferien din her i Italia)  men... og det er et stort og velkomment MEN.... September er her og med den kommer også lovnaden om en litt mer "vennlig" værtype. Den hissige varmen som vi har vært nødt å holde ut i det siste har ihvertfall for en liten stund sluppet taket og vi våknet i morges til en etter forholdene litt kjøligere værtype. Bare 22 grader kl. åtte i dag morges. Og jeg fikk en litt sånn "déjà vu" følelse fra norske somre hvor man tross varmen kjenner en litt kjølig undertone. Og det var helt fantastisk! 

Det vanlige livet begynner så smått å vende tilbake. Om sommeren eksisterer man bare, man lever ikke. Kroppen går på det jeg kaller sparebluss, hvilket vil si at den yter omtrent 50 % av "normalen". Ting som gjøres planlegger man å få unnagjort så tidlig som mulig om morgenen, eventuelt en god stund etter solnedgang. Har ikke tall på alle de gangene jeg har vasket huset  rundt kl. 1 om natten... (Jeg er faktisk veldig glad for at man i søreuropa ikke har lange lyse sommerkvelder som i Norge. Da ville man jo aldri sluppet unna heten....) Jeg er også glad for at jeg slipper den "tvungne" siestaen. Tvungen i den forstand at det er været som tvinger meg til å holde meg innendørs og borte fra varmen og de fleste dager sovner jeg også som en stein etter lunsj. Hvilket igjen gjør at man ikke får sove i "normaltid" om kvelden. Og da er ikke veien lang til å vaske hus eller finne på annet "forefallende" arbeid sånn midt på natten.....

Det jeg nå drømmer om er 

mørke høstkvelder med ristede kastanjer.............



kunne gå lange turer med min "lille" hund som har lidd seg gjennom sommeren på sin faste plass ved siden av sofaen. (Her ser det nesten ut som hun bebreider meg for at det er så varmt at vi ikke kan gå ut....)


og akkurat passe kjølig vær slik at det smaker med en varmende cappuccino på en bar.....


Jeg vet jeg lovde å danse på bordet i dag (datteren min ville veldig gjerne ha video av det.....), men ved nærmere ettertanke tror jeg ikke det er så lurt siden jeg har glassbord.... Men kanskje jeg tar en regndans utenfor huset når ingen ser det...???




10 kommentarer:

H. sa...

Ja, vi har også merket forskjell, midt på dagen er det brått BARE +30 g - hahaha - men, med besøk fra Norge, elsker jo de dette været.

Jeg gleder meg veldig til september her, syns det er en fin mnd her i vakre Italia, ligner helt og holdten på norsk sommer ;))

Tenker du sover MYE bedre om natten også - her harde unge faktisk tatt frem tynne, sommer dyner som jeg har - mens vi ligger fremdeles bare med tynne laken - men, så kjøler vi også rommet VELDIG ned før vi går til sengs.


Ciao fra Bolsena

A Foreigner in Italy sa...

Det er egentlig litt utrolig at vi kan si at vi har det "kjølig" når vi har 30 +. Men etter 45 grader en stund så merker man godt forskjellen når tempen faller. Det blir nesten som stillheten etter en storm. En deilig følelse....

Jeg kjøler også soverommet veldig ned før vi legger oss og nå har tilogmed den "kulde-redde" italieneren begynt å like det. Før han traff meg brukte han ikke engang vifte om natten - nå holder jeg på å venne ham til å ligge i en "isboks" ;-)

Ciao fra meg og.

Lise B sa...

Ja, 45 er litt i overkant for meg også, ja! Men mellom 25 og 30 greier jeg fint! Bare 16 dager igjen nå, så kommer jeg! Gleder meg veldig. Jeg skjønner at varmen tar på, i fjor hadde vi mellom 35 og 38 stort sett, 45 grader er veldig mye mer!

A Foreigner in Italy sa...

Mellom 25 og 30 grader er igrunnen helt perfekt for meg også. Da kan man faktisk nyte varmen. Når det kommer så langt som til 45 grader så er det ikke noe gøy lengre. Da syns jeg ikke man får så mye ut av det hele for da handler det i grunnen bare om å "overleve"....

God tur til deg. Vi skal "spare" litt varme til deg også.....

Annikens Verden sa...

Herlig innlegg! Nyt høsten! Jeg reiser til La Nucia ved Costa Blanca kysten på tirsdag. Der er det på dagtid 35 grader. Mmmm, det skal jeg nyte!
Bredt smil, Anniken :)

A Foreigner in Italy sa...

God tur til deg, Anniken. 35 grader går faktisk bra det også. Jeg begynner først å "bli vrang" når termometeret viser over 35 ;-)

My Fabulous Life in Greece sa...

Gjett om jeg kjenner meg igjen! Den eneste høstfølelsen så langt er at steinhellene kjennes littebittegran kjølige under foten når jeg står opp...Men det er akkurat nok til at man holder ut!:)

A Foreigner in Italy sa...

Jeg er så fornøyd med at vi våknet til bittelitt overskyet vær i dag. Selv om det er varmt så hjelper det at man ikke har en ubarmhjertig stekende sol over seg hele tiden... Så jeg ser lyset i enden av tunnellen ;-)

Randomjenta sa...

Kan tenke meg at sommerheten blir altfor intens der nede! Her oppe i Norge gruer vi oss til høsten på grunn av kulden som følger med, men dere har nok bare godt med litt kjøligere luft :) Men høsten er jo vakker på sin måte her oppe også, så må vel bare se på den positive siden vi og :P

A Foreigner in Italy sa...

Jeg gleder meg over hvert eneste tegn på at det går mot høst. I dag for eksempel har jeg ikke brukt aircondition. Det vil si at det begynner å bli behagelig temperatur her. Jippi!! Høsten i Norge er fin den og, bare at den nytes best innendørs.... ;-)

Legg inn en kommentar