onsdag 11. mai 2011

Italiensk frokost!




 
Lurer på hvor lang tur jeg må gå med hunden for å forbrenne mine synder?? Jeg har tidligere snakket om den søte italienske frokosten og de fleste vet eller kan tenke seg hvordan den er, men idag har jeg faktisk tenkt å dokumentere (eller tilstå....) hva jeg - og sikkert resten av Italia - har spist til frokost.

Her jeg bor fins det en slags "snack-bar" som har åpent sånn rundt midnatt (og kanskje enda lengre for alt jeg vet...) og der lages og selges det søte kaloribomber for enhver smak. Dette er stedet italienerne går for å kjøpe det de skal spise neste morgen. Og sent i går kveld kom altså min samboer hjem med et digert brett med "frokost" ....





Så i dag morges var det bare å sette på kaffen.....




Og dermed var frokosten klar... Latte e caffé (kaffelatte) med et berg av søte saker. Vi er da virkelig bare to personer. Er det meningen vi skal sette til livs alt dette??! (Italienerne har èn feil. De kjenner ikke til ordet "begrensning"....)





Med vaniljekrem eller "con crema" som det heter på italiensk. Er du på en bar og vil ha fløtekrem inni ber du om å få den "con panna".




Denne er "semplice" eller på norsk - uten noe inni - men på en bar kan du bestille enten med cioccolato (sjokolade) eller panna (krem) eller crema (vaniljekrem). Noen steder kan du også få med eplefyll (con mele) eller nøtter (con noci). Det er vel igrunnen bare fantasien som setter grenser for hva disse kan fylles med.





Og etter denne frokosten har jeg fått nok søtsaker for en måned - minst!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det ser igrunnen ganske godt ut, men jeg tror ikke jeg hadde orket å spise det til frokost hver dag :-)

Legg inn en kommentar