mandag 29. november 2010

Herr "Jeg-er-glad-i-deg" og Fru "Flue". (Italienske etternavn)

For the English version of this post click here

Siden jeg flyttet hit ned har jeg begynt å undre meg over de mange merkelige etternavn som fins i dette landet. I Norge har vi liksom ikke så mange morsomme etternavn å boltre oss i, vi holder oss stort sett til de mer trauste Ås, Dal, Hansen eller Olsen, mens i Italia kan man treffe på herr Jeg-er-glad-i-deg (Bentivoglio), frøken Fire-øyne (Quattrocchi), fru Flue (Mosca) eller hva med herr På-kryss-og-tvers (Traverso) eller fru Omfavne-vinden (Abbracciavento)...?!

Tidligere trodde jeg de fleste italienere het noe sånt som Rossi, Bruno, Pavarotti eller Bocelli, men det har jeg etter kort tid i landet fått avkreftet. Her i blokken hvor jeg bor er jeg nabo med fru Lykkelig (Felice) og i etasjen under meg bor herr Billetter (Biglietti). Og da jeg en kveldsstund gikk tur i nabolaget fant jeg ut at her har doktor Forelsket (Innamorato) kontoret sitt.

Disse oppdagelsene gjorde meg etterhvert ganske nysgjerrig på hvor mange rare etternavn det kan finnes i et land. Og en stund samlet jeg faktisk på etternavn. Så når rulleteksten etter en tv-film rullet over skjermen satt jeg klar med papir og penn... Dette har resultert i en ganske så lang liste. Som igjen fikk meg til å ønske og finne ut når og hvordan disse etternavnene oppstod.

Her er det jeg fant ut: Rundt det 5. århundre hadde alle mennesker bare ett personnavn. Etter Romerrikets fall begynte man å legge til et kallenavn som kunne være karakteristikk av personen, (i likhet med  f.eks vår Harald Hårfagre eller Eirik Raude) eventuelt la man til navnet på hvor de kom fra (Leonardo Da Vinci = Leonardo fra Vinci).

Mellom det 5. og 11. århundre økte befolkningen såpass mye at det ble nødvendig å skille mellom dem med like fornavn, men også "samle" dem som hørte til samme slekt. Og dermed fødtes det moderne etternavn slik vi kjenner det i dag. Da brukte man mors eller fars navn med en "liten vri", et kallenavn, nasjonalitet, stedsnavn eller profesjon. Venezia var først med å innføre denne praksis på 1200-tallet og andre områder fulgte etter på 1300-tallet, dog med en viss motstand mot praksisen. De rike var de som først begynte denne praksisen og deretter fulgte også fattigfolk etter. I 1564 ble det innført en lov om at alle kirkesogn skulle skrive dåpsregister med både for- og etternavn for slik å forhindre ekteskap mellom beslektede og på denne tiden ble etternavnene (eller kallenavnene) også noe som gikk i arv fra generasjon til generasjon.

Det fins selvsagt regionale forskjeller når det gjelder etternavn, men generelt sett kan man si at etternavnene faller inn i disse gruppene:

Funksjon i samfunnet: 
Panetta - av panettiere = Baker
Barbieri = Barbèr
Conte = Jarl

Fysisk karakteristikk:  
Cavallo = Hest
Mosca = Flue
Pesce = Fisk
Volpe = Rev
Grillo = Gresshoppe
Traverso = På (kryss og) tvers, ofte brukt om en som var skjeløyd
Gambacorta = Korte-ben
Testa = Hode
Mancuso (av mancino) = Keivhendt
Vacca = Ku

Hittebarn fikk ofte etternavn som f.eks:
Di Dio = Fra Gud
Trovato = Funnet
D'Ignoto = Av ukjent (opprinnelse)

Så har vi en gruppe der etternavnet kompletterer fornavnet. Her finner vi navn som f.eks.        
Orso Bruno = Bjørn Brun
Dino Sauro = Dino Saur
Nella Giacca = I Jakken (!?)


Det fins en lang rekke morsomme etternavn i tillegg til de som er direkte fornærmende. Jeg avslutter her med noen smakebiter. Og jeg har faktisk utelatt de verste...

Chicchirichì = Kykkeliky
Ingannamorte = Lure-døden
Senzaquattrini = Uten-penger
Bastardo = Bastard
Inutile = Unyttig
Puzzolente = Illeluktende
Catarro = Betennelse/katarr
Forfora = Flass
Portafoglio = Lommebok
Cinquemani = Fem-hender
Diomaiuto = Gud-hjelpe-meg
Cetriolo = Agurk
Pagliaccio = Klovn
Pidocchio = Lus
Bavosa = Siklende

Og så har vi Gratis som vel ikke trenger noen oversettelse (vet ikke helt hvor morsomt det ville være å hete "Fru Gratis") og helt til slutt har vi Basta som betyr "det holder" eller "nok".

En liten oppdatering den 05.12. Jeg har idag funnet det etternavnet jeg tror jeg ville hatt hvis jeg kunne velge. Da ville jeg kalt meg Signora Buonvino - eller rettere sagt Fru God-vin!

1 kommentar:

Anonym sa...

Pretty! This has been an incredibly wonderful article. Many thanks
for providing this info.

Feel free to visit my weblog :: get cheap youtube views

Legg inn en kommentar