søndag 26. juni 2011

Gamle italienske popsanger

Image: Rawich / FreeDigitalPhotos.net

I dag tenkte jeg å dele noen gamle italienske sanger med dere. Det er stort sett sanger fra 1960-tallet og frem til 1980-tallet, utenom Eros Ramazotti sin fra 2001, så dette er vel kanskje sanger som faller best i smak hos dem som husker så langt tilbake som til 1960...... Kanskje noen av dere også husker disse sangene fra den tiden...? Jeg har også lagt inn linker slik at de som vil kan lese litt om de forskjellige artistene. Uansett, dette er er lite stykke italiensk musikkhistorie som jeg syns hører hjemme i "historien om Italia". Håper dere koser dere med sangene.

24000 baci - Adriano Celentano (Italias svar på Elvis....)
Il tempo se ne va - Adriano Celentano
Soli - Adriano Celentano
Scende la pioggia - Gianni Morandi
Sapore di sale - Gino Paoli
Bella Ciao - Rita Pavone (dette er en kamp-sang som ble populær under 2. verdenskrig og den synges ennå)
Tanto pe' cantà - Renzo Arbore


De to siste sangene er sanger som spesielt romerne er glad i å synge på fester - dette er nemlig sanger på dialekt og de er ganske humoristiske. Og de klarer virkelig å få liv i en "dau" forsamling.... Samboeren min er ellers veldig glad i å synge disse for full hals når vi er ute og kjører bil.... Og da "slår han ut" med armer (og bein?) så det er rart at vi ikke har kollidert ennå....

PS. Håper at folk i Norge kan se og høre det jeg har lagt inn her. Jeg som sitter i Italia kommer inn på alle sangene på youtube, men håper jo selvsagt at de er både synbare og hørbare i andre land. Skulle det være noen linker som ikke fungerer så håper jeg at noen gir meg en lyd...

 


4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, dette var et nytt musikalsk bekjendskap. Mange flotte sanger og sangere.
De to siste sangene er jeg gjerne med å "synger" på.
Skal høre mer på de siden, nå ble det bare smakebiter. (Sitter i lånt PC.)
Og alt kan hører og sees i Norge.

A Foreigner in Italy sa...

Kjekt at flere enn meg liker dette...

Storesøster sa...

Si si, her blir det fest. Slenger meg med i duetten med "anonym"!!

A Foreigner in Italy sa...

Da blir vi en trio ;-)

Legg inn en kommentar