fredag 25. mai 2012

Hva savner en utflyttet nordmann?

Det fins naturlig nok en del ting man mà unnvære når man flytter fra Norge for à bosette seg i utlandet. Og dermed er det vel også uungåelig at det etterhvert dukker opp ting man savner fra gamlelandet. Så også for meg. Og her under har jeg laget en liste for å vise de mer eller mindre rare tingene man kan savne når man bor i utlendighet.... Listen er ikke laget i "kronologisk" rekkefølge hvis noen skulle lure på det.

Rent bortsett fra familie og venner er det jeg savner mest dette:

1. Lange, lyse sommerkvelder hvor solen kommer inn vinduet i 23-tiden om kvelden... Dette merker jeg spesielt nå i mai-juni for her nede er det mørkt som i en sekk allerede rundt 20.30

2. Det å si takk for maten er ikke noe en gjør pà italiensk. Og er jeg i middagsbesøk så føler jeg meg skikkelig uhøflig og utilpass når jeg reiser meg fra bordet og ikke får sagt takk.... (Kulturforskjeller viser seg i de merkeligste former enkelte ganger....)

3. Siden jeg allerede er inne på emnet mat så kan jeg jo bare innrømme at brunosten er dypt savnet. Jeg hører til den gruppen nordmenn som er "født og oppvokst" på brunost og kjøleskapet mitt føles temmelig tomt så lenge denne matvaren mangler....(Dagen blir ikke helt den samme uten....) Jeg får riktignok nye forsyninger hver gang jeg fàr besøk av nordmenn og jeg fyller ogsà kofferten min med brunost når jeg har vært i Norge, men det jeg savner er ubegrenset tilgang! En litt morsom historie (som ikke var så morsom i det øyeblikket det skjedde) er at jeg en gang ble tatt til side i sikkerhetskontrollen på flyplassen og måtte tømme kabinkofferten min (som da var full i brunost....) fordi akkurat på monitoren til Securitasvaktene så ser brunosten ut som det stoffet som brukes til å koble sammen bomber....Så da lærte jeg noe nytt. Legg aldri brunost i håndbagasjen! Ikke noe kjekt når sikkerhetsvaktene nesten skjærer opp kofferten din for å sjekke hva som kan skjule seg i den.....

4. Andre matvarer som savnes her nede er havregryn. Man fàr faktisk kjøpt havregryn, men det er en type som skal brukes i f.eks supper så ikke søren om man klarer å lage havregrøt av det.... Uansett hvor lenge man koker dem så er de steinharde....

5. Tannpirkere! (er det mulig??) Man finner tannpirkere i butikkene her nede, men man pirker seg ikke i tennene med dem! De brukes hvis man lager "fingermat" eller lignende og har en tykkelse som gjør at man må ha tenner som Kurt Nilsen for å kunne bruke dem til det de "egentlig" skal brukes til....

6. Te i løs vekt. Nå har jeg sjekket samtlige supermarkeder og alle andre butikker som kan tenkes å selge dette produktet, men til ingen nytte. Italienerne er bare ikke te-drikkere. Det merkes også på utvalget av te. Og utrolig mange butikker satser pà billig-te for dette er en drikke som ofte havner innerst, underst og bakerst i kjøkkenskapet til italienerne og som de stolt haler fram hvis det skulle slumpe til å komme en tedrikker pà besøk. Og i 9 av 10 tilfeller så er teen da utgått på dato for flere år siden....

7. Grovt brød!!!!  Må innrømme at dette er dypt savnet. Jo lengre sør i landet man kommer jo "finere" blir brødet. Og her jeg bor er det altså kjemisk fritt for grovt brød. Da kan man jo bake selv, da, tenker gjerne de som leser dette. Joda, det tenkte jeg også - og jeg gjør jo stort sett det. Det er bare det at det eneste grove melet som fins er så finmalt at det nesten ikke kvalifiserer til å kalles grovt. Samt at det koster den nette sum av 16 kroner kiloet hvilket er en svimlende sum her nede.... MEN, det er et lyspunkt i tilværelsen og det er faktisk den nyåpnede Lidl-butikken. For de har grovt ferdigbakstmel, så kanskje dette punktet ikke kvalifiserer til å være med pà listen lengre??

8. Det å kunne lire av seg en morsomhet uten å tenke over det. Dette høres gjerne rart ut, men det er faktisk ikke så lett å være morsom på et annet språk. Det hender mange ganger at det i en samtale detter en morsom replikk ned i hodet pà meg . Det eneste problemet er bare at den er på norsk. Og ofte er den umulig å oversette til italiensk. Hvis det faktisk viser seg at den lar seg oversette så har det ofte gått så lang tid at man har skiftet tema innen jeg er klar til å si det jeg vil.... Det er ikke det at jeg er så utrolig treig av meg, det er bare det at en samtale ofte hopper fra det ene til det andre i løpet av kort tid og er man noen sekunder for sen med replikken så er risikoen stor for at den ikke er morsom lengre....

9. Bergensregnet! Som bergenser så hender det faktisk at jeg savner skikkelig Bergens-regn. Og de få gangene det virkelig regner her nede så kan mine med-innbyggere riste oppgitt pà hodet over den rare utlendingen som kjemper seg fram i sjøstøvler og regnfrakk og tilhørende paraply.... For det er absolutt ikke vanlig påkledning her nede. Her brukes det til nød paraply hvis man er absolutt nødt. Men regnfrakk og sjøstøvler virker som det er fy-fy. (Kun bønder eller fiskere bruker dette....) Jeg har vel ikke sett en eneste innfødt i denne typen påkledning på de 4 årene jeg har bodd her.




10. "Løvang" som det heter pà bergensk. (Fra Bergensordboken (Egil Pettersen): "løvang, fk kost eller børste på langt skaft. Lån fra nederl. 'leidwagen' eller mellomnedertysk 'leuwagen'. Grunnformen er 'leidwange'. Ordet må være kommet inn i bergensk før 'wang' i tysk ble omtolket til 'wagen'. Vanlig ord i bergenske husholdninger."

Det kalles vel gjerne langkost på andre dialekter. Selvom en bergensk løvang ikke har kost eller børste, men  en "nal" til à samle sammen vann fra badegulvet..... og klype til å holde fast gulvkluten..... Dette er et redskap som ikke finnes her i landet. Her brukes mopp eller en vanlig gulvkost med en gulvklut rundt. Første problem for meg er at den ikke er lang nok så jeg må nesten ned i knestående nàr jeg vasker gulv. I tillegg sà liker jeg hverken å vaske med mopp eller den andre "oppfinnelsen" deres. Vanskelig? Jeg? Ikke i det hele tatt!  ;-)  Så neste nordmann som kommer for å besøke meg må lage plass i kofferten til en løvang. Den er herved bestilt!


12 kommentarer:

rett og vrang sa...

Jeg skjønner... Ha en god helg! Leser det du skriver og forstår savnet. Akkurat nå er det varmeperiode på Østlandet - 30° da jeg kom fra jobb i dag. Eksamenstider også... Hilsen fra Synnøve

Marianne sa...

Ingen ting er som gamlelandet;-) Bor selv i New York og har vært så heldig å finne en butikk som selger Tine brunost og nøkkelost. Tok en gledesdans i butikken da jeg oppdaget det! Jeg savner norsk sjokolade, det har blitt en god del kofferter fulle...

A Foreigner in Italy sa...

Sånn generelt så går jeg ikke rundt og savner Norge i hverdagen. Man klarer seg jo helt fint uten disse tingene, men jeg hadde helt klart tatt meg en gledesdans hvis jeg hadde funnet brunost i en butikk her nede. Datteren min som bor i London har en skandinavisk butikk i nabolaget hvor de selger brunost og jeg er LITT misunnelig!

Men for å se på det fra den positive siden så smaker jo disse tingene ekstra godt de gangene vi får tak i dem, ikke sant? For meg er det ren luksus med en grovbrødskive med brunost! ;-)

God helg til dere begge. Og kos deg med været på østlandet, Synnøve!

rett og vrang sa...

Jeg koser meg med været ved å gå opp og ned på arbeidsrommet som er som å sitte i en bil med luftavkjøling... MÅ rette, MÅ lage muntlige eksamensoppgaver, MÅ skrive rapporter... Er det mulig??? Jarra... Veit jo at slikt som dette varer omtrent ei uke og så er det over, men, men! Det går så fint, så! Hilsen Synnøve

H. sa...

Artig lesing :)

Hadde nok ikke likt å bo hele året rundt i ett annet land, dette tilfelle Italia, deilig med delingsmodellen vi har, ett hjem der og ett hjem her (Norge) - får det beste av begge deler, føler jeg :)

God ny uke ønskes deg - og husk det er jo nesten alltid best vær i Italia.
Med andre ord, de få dagene med varmebølge her til lands, er altså over for denne gang. Så spørs det om Norge får noe mer sommer i år....hehe

A Foreigner in Italy sa...

Jeg liker egentlig å bo fast i Italia. Det er bare avogtil at man blir litt "nostalgisk" når det gjelder gamlelandet.... Men det er helt klart en fordel værmessig å bo her. ;-)

erleichda sa...

Jeg skjønner dette godt Linda. Uansett hvor mye man trives det er ting man savner likevel. Dette med å være morsom er noe jeg savner og. Jeg er morsom på norsk og men ikke på det samme måtte...
Alt annet -utenom Bergensk regn, kan erstates med noe annet. Ny og spennende ; )
Etterhvert...

klem fra meg

A Foreigner in Italy sa...

Hvis man er morsom pà et annet spràk sà er det ofte ufrivillig.... (Det blir nok en del "spràkblemmer....)

Ellers sà har du rett i at det meste kan erstattes med noe annet - utenom Bergensk regn for det finnes ingen andre steder.... ;-)

M sa...

Jeg visste ikke at du er bergenser! Det er jeg også....Jeg kan ta med et Norgesglass med ordentlig regn (eller "liquid sunshine" som jeg alltid forteller turister at vi har her i Bergen.) Og løvvang kan du også få!
Klem klem!
M

A Foreigner in Italy sa...

Joda, vaskeekte (og krympefri....) Bergenser!! ;-) Får Bergensbesøk i neste uke og da håper jeg at også løvangen følger med på lasset. Og litt liquid sunshine hadde vært bra for i øyeblikket er det hetebølge med temperaturer rundt 40 grader. Men tusen takk for tilbudet ditt! ;-))

Janicke sa...

Hei!
For en spennende blogg du har :) Hvis du vil kan du registrere den på Norske reiseblogger og få flere lesere!
http://norskereiseblogger.blogspot.com
Vi er nå over 85 unike Norske reisebloggere registrert her!
mvh
Janicke

Frank sa...

Takk for lærerik blogg,
Her leste vi hva man ville savnet som normann i Italia. Det ville vært spennende å også kunne lese om hva man ville savnet fra Italia om man flyttet hjem igjen.. :))

Mvh
Frank

Legg inn en kommentar