mandag 23. september 2013

Italiensk hostemedisin...


Tenkte det kunne passe bra med et kjerringråd mot hoste nå som høsten har kommet og det nærmer seg vinter/influensasesong i Norge....

Da jeg i fjor vinter hadde en lang runde med bronkitt og dertilhørende hoste fikk jeg et råd av min svigermor en gang jeg var sluppet opp for hostesaft og apoteket var stengt. Hva gjør man da? Jo, da tager man en god klunk med rødvin og koker den opp sammen med noen skjeer sukker. Dette skal koke en stund slik at alkoholen fordamper og deretter kan man sette seg godt til rette i godstolen med en kopp med rykende varm vin (tilsett litt mandler og rosiner og vips så har du julegløgg....) Hosten forsvinner garantert. Og gjør den ikke det så har du jo en god unnskyldning for å ta deg enda et krus "hostesaft"....

I Norge blir nok dette temmelig dyr hostesaft. Her i Italia derimot kan det faktisk lønne seg når man kan få en liter vin for under 1 euro.....

En ting er ihvertfall sikkert. Denne hostesaften smaker mye bedre enn den du kjøper på apoteket! (Og når jeg tenker meg om så er det nesten litt synd at jeg ikke er syk nå.....)



SALUTE !

 Bildet er lånt herfra

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar