torsdag 24. oktober 2013

Middelhavslapskaus


Kilde


Jeg har fått en ny favoritt-middagsrett og i mangel av et bedre navn kaller jeg den for "middelhavslapskaus".  Varianter av denne lages nemlig i flere av landene rundt Middelhavet. Noen (som f.eks min svigermor) lager denne i kasserolle på komfyren, men jeg foretrekker å lage den i stekeovnen. Retten er det jeg kaller "idiotsikker". Klarer du å skrelle og kutte opp grønnsaker er du garantert å lykkes med denne. Som hovedrett holder den til 4 personer, mens den som forrett rekker til 6 personer. Den smaker faktisk best om du lager den klar noen timer før du skal servere den og så varmes opp igjen i en kasserolle på komfyren. (Men dette er ikke noe "must")

675 gram zucchini (squash)
450 gram poteter
1 stor eller 2 små paprika
2 fedd hvitløk - hakket (Originaloppskriften sier 3 fedd, men jeg syns det holder med 2.....)
1 løk skåret i skiver
1 boks hakkete tomater
1.5 dl olivenolje
1.5 dl varmt vann
1 ts tørket oregano
3 ss fersk bladpersille - hakket
Salt og pepper

Skrell zucchini og poteter. Zucchini'en skjæres i skiver og potetene i båter eller terninger. Paprikaen skjæres i firkantete stykker etter at du har vasket og renset den for frø samt den hvite innvendige hinnen. Alt blandes godt og legges i en ildfast, smurt form sammen med hvitløk og løk. Hell over tomater, olivenolje, varmt vann og oregano og bland godt sammen. Salte og pepre. Settes i ovnen på 190 grader. Etter en halv time tilsetter du hakket persille og eventuelt mer vann hvis det trengs. Jeg pleier å lage denne retten i en terrakottaform med lokk og da har jeg ikke behov for å tilsette ekstra vann. Stek videre slik at retten tilsammen står i ovnen i ca 1.5 timer. De siste 10-15 minuttene kan du skru ovnen opp til 200 grader slik at potetene blir brunet. Bruker du form med lokk kan du ta dette av de siste minuttene. Serveres med brød og oliven for de som ønsker det. Buon appetito.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar