søndag 20. mars 2011

Boh?!

Italienerne har en hel masse småord som er relativt intetsigende, men som allikevel inneholder en hel verden av betydninger. Og et av disse fantastiske småordene er "Boh". Hva det betyr? Ja, si det... Det er vel like lett å oversette "Boh" til norsk som det er å oversette "Pøh" til italiensk. Men det nærmeste jeg kan komme er at det betyr "det vet jeg ikke, har ingen aning, det må gudene vite etc etc". Men da kan man jo bare si "jeg vet ikke", da?? Nei, det er faktisk ikke så enkelt. For "Boh" inneholder faktisk så mye mer enn akkurat den ordrette betydningen av "det vet jeg ikke" og er egentlig forbeholdt ting som virkelig er uforklarlige. Sånn litt i retning av svar på spørsmålet "fins det liv på Mars?". I stedet for å svare "det vet jeg ikke" som i dette tilfellet blir litt "sterilt" og "akademisk" så kan man alltids  ta i bruk "Boh" for da signaliserer man at det er spørsmål som det faktisk ikke går an å gi noe godt og utfyllende svar på...

Det er nok ikke det mest "elegante" ordet som fins, men det kan redde deg ut av en del situasjoner der du faktisk ikke aner hva du skal svare. Det er ikke det du gir som svar på en muntlig eksamen, heller ikke det svaret du gir en intetanende turist som spør etter veien til Colosseum, eller om du skulle bli bedt ut på et glass vin, men diskuterer man politikk og noen spør deg om hvem du tror vinner valget så kan du fint redde deg ut av uføret uten å miste ansikt hvis du trekker på skuldrene samtidig som du ytrer det magiske ordet. Og siden italiensk politikk er så rotete og uoversiktlig så er altså "Boh" ett helt supert ord for å si at dette kan absolutt ingen gi svar på.

En turist som kommer til Italia kanskje en eller to ganger i året har nok ikke bruk for å lære seg dette ordet, da holder det lenge med ord som "grazie" - takk - og "arrivederci" - på gjensyn, eventuelt "un caffé, per favore" - en kaffe, takk. Men for de som bruker det italienske språket hver dag - og spesielt for en innflyttet nordmann - så er det et flott ord. Det kan nemlig være redningen når jeg ikke har noe svar sånn på stående fot eller at jeg faktisk ikke har forstått spørsmålet de har stilt meg. Og istedetfor å spørre opp igjen for n'te gang så redder jeg skinnet med det magiske ordet. Så i sånne situasjoner er jeg overlykkelig for at det finnes et sånt ord. (Håper bare jeg ikke har boh'et på feil plass...)

Men når du befinner deg på en liten øy og henvender deg i billettluken for å kjøpe billett tilbake til fastlandet og spør når båten går og damen i luken svarer "Boh" så skjønner du at her har du absolutt ingenting å stille opp med og at videre spørsmål er nytteløst for damen har faktisk gitt deg en hel verden av informasjon med det ene lille ordet, for bare høyere makter vet når den båten kommer - akkurat da skulle jeg ønske at ordet ikke fantes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar