tirsdag 12. april 2011

Er det mulig å ha for mange bilder av Ponte Vecchio?

Ponte Vecchio i Firenze må være en av de mest fotograferte i hele verden og etter å ha bodd ett år i byen må jeg innrømme at jeg har et spesielt forhold til denne broen og derfor også et usannsynlig stort antall bilder av den. Og en av de hverdagslige gledene i Firenze er å sitte i solen på muren ved broen med en gelato og bare nyte utsikten samtidig som det også er morsomt å følge med på alle turistene som selvsagt skal knipse sin del av bilder av broen.

Den første broen over Arno på stedet hvor Ponte Vecchio nå ligger stammer helt fra romertiden og var bygget i tre. Rundt 1080 ble den bygget i stein, men ble delvis ødelagt i flere oversvømmelser av byen og i 1333 ble den fullstendig feid bort av vannmassene. I 1345 ble den rekonstruert og har siden den gang blitt påbygd og ombygd flere ganger.

Broen har tidligere vært tilholdssted for byens slaktere som på slutten av 1500-tallet ble byttet ut med gullsmeder da det ikke var særlig populært at slakterne tømte alt avfall direkte ut i elven noe som gjorde den temmelig illeluktene og sikkert ikke særlig pen å se på.

Ponte Vecchio ble i 1939 besøkt av Hitler, Mussolini og andre høytstående nazister og fascister på besøk i Italia på jakt etter allierte. Av den grunn ble de tre store vinduene midt på broen åpnet slik at man har bra utsikt også fra broen.

Da tyskerne etter krigen trakk seg tilbake fra byen sprengte de alle de andre broene som gikk over elven, men av en eller annen grunn ble denne spart. Det sies at det var på grunn av en ordre fra en høytstående tysk representant i Firenze ved navn Gerhard Wolf som etter krigen ble æresborger av Firenze på grunn av denne gesten samt en del andre meritter under krigen. Det skal også være satt opp en plakett med navnet hans på broen. Dette må jeg innrømme at jeg ikke visste da jeg bodde i byen så jeg har ikke kunnet sjekke ved selvsyn at det faktisk stemmer.

Alle de andre broene over elven Arno ble rekonstruert etter krigen og er altså av nyere dato, mens Ponte Vecchio har overlevd helt fra 1345 og har dermed gjort seg fortjent til navnet sitt som på italiensk betyr "den gamle broen".

Her under kan du se et utvalg av mine bilder av broen. Men jeg mangler dessverre bilder av en snødekt Ponte Vecchio...






Bildene kan gjøres større ved å klikke på selve bildet.





Utsikt mot Ponte Vecchio fra Piazza Michelangelo




Ponte Vecchio sett fra Galleri Uffizi


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar