fredag 1. november 2013

Italienske dialekter



Dette innlegget er mest til glede for dem som har en spesiell interesse for språk/dialekter. Om du ikke liker dialekter liker du kanskje kaffe og/eller historie og da kan du ta en titt på dagens innlegg på Italia-tips bloggen. 


Enrico Brignano (skuespiller, komiker, programleder) tar oss med på en dialektrundtur i Italia. Og til de som snakker italiensk: Ikke fortvil om du ikke forstår hva han sier - det er faktisk ikke alt som er virkelige ord.... Det viktigste i dette innslaget er ikke ordene, men lyden av de forskjellige dialektene.

Det finnes jo adskillig flere dialekter enn det vi får høre her, så dette blir et slags "gjennomsnitt" av dialektene i forskjellige regioner. Noen av de nordligste dialektene har jeg ikke vært borti, men når jeg hører den som kommer fra Trentino Alto-Adige så ser jeg for meg disse italienerne som står på hver sin fjelltopp og roper til hverandre.... Jeg kan bekrefte at Lazio-regionen høres slik ut som på videoen ( i hvertfall her jeg bor i nærheten av Roma) og han tar også Pugliadialekten på kornet. Min svigermor som kommer derfra høres akkurat slik ut.... Marchedialekten tar han også fint. Da vi flyttet i nytt hus hadde vi hjelp av en elektriker fra Marche og jeg tror aldri jeg har vært så flau i hele mitt liv. Jeg forstod ikke et kvekk av hva han sa.... Og måtte spørre opp igjen minst 4 ganger for hver gang han sa noe til meg. I ren fortvilelse endte det med at jeg sa ja til omtrent alt han spurte om så det endte med at han monterte to vegglamper opp-ned...
Sicilia- og Campaniadialektene er "klassiske" dialekter som vel de fleste har hørt på film (type Gudfaren eller Gomorra for de som har sett disse filmene). Men nå er det tid for å sette seg tilbake og høre på hva Enrico Brignano har å si... Enjoy!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar