fredag 18. februar 2011

Flere etternavn...

Click here for the English version of this post.

Jeg klarer ikke slutte å undre meg over italienske etternavn. Jeg har jo tidligere skrevet om merkelige etternavn, men det dukker stadig opp nye så derfor kommer det enda en liste.... Og når jeg ser på noen av disse så føler jeg at det er ikke så dumt å hete Olsen eller Hansen likevel. Selv om jeg må berømme italienerne for oppfinnsomheten deres.



Buonacucina = Godt-kjøkken


Gatto = Katt
Image: digitalart / FreeDigitalPhotos.net

 Bevilaqua = Drikk-vannet


Vinonuovo= Ny-vin
Purgatori = Skjærsild
Mastronzo = Men- (for en) drittsekk/idiot
Coma = Koma
Sterminio = Utryddelse
Morbillo = Meslinger
Spazzolini = Børster
Sanguedolce = Søtt-blod
Incapace = Ikke-i-stand-til
Rutto = Rap
Cavadenti = Trekke-tenner
Cantacessi = Synge-do
Mezzabarba = Halvskjegg
Amazzalorso = Bjørne-dreper
Tontodimamma = Mamma-sin-tulling
Passacantando = Går-syngende-forbi
Carnevale = Karneval
Pappagallo = Papegøye
Della Seta = Av-silke
Bellagamba = Vakker-fot


Lurer forresten litt på hvordan italienerne klarer å presentere seg for hverandre uten å fnise???

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar