fredag 28. januar 2011

Berlusconi og hans "Ruby-gate"

Ja, man kan vel ikke unngå å høre om presidentens upassende oppførsel så lenge man tross alt bor i landet... Hele verden har i mange år undret seg over denne fremtoningen som styrer det italienske folk og det er vel ikke mange som skjønner hvordan han klarte å komme til makten og desto færre som forstår hvordan han har klart å beholde den i så mange år. Spesielt siden han nesten er mer kjent for sine upassende kommentarer i seriøse sammenhenger samt alle damehistoriene enn han er for politikken sin.

I disse tider flommer italiensk media (og antakelig også utenlandsk media) over av innslag om Berlusconis siste sprell.Han skal etter sigende ha betalt flere prostituerte for å delta på mer eller mindre ville fester som han holder i sitt hjem nær Milano. Og det er skandale nok det, men nå har det seg slik at en av disse "damene" er mindreårig og det har fått begeret til å renne over for de fleste italienerne. Nå har de fått nok. Opposisjonen har selvsagt hele tiden prøvd å bli kvitt denne "verkebyllen", men nå virker det som også mannen i gata reiser seg for å bli kvitt ham. Det har resultert i blant annet underskriftskampanjer for å få ham til å gå av og en av dem som ligger ute på nettet har til nå 80 000 underskrifter samt kommentarer. Jeg har lyst å gjengi kravet de kommer med samt noen av kommentarene som følger med underskriftene. Det viser nemlig at italienerne er temmelig lei både politikken og oppførselen til Berlusconi.


"OPPROPET"

1. Resignation.
We call upon Silvio Berlusconi to resign immediately from his post as Presidente del Consiglio dei Ministri. In no other democratic country would a Prime Minister, faced with such serious legal accusations, remain in office longer than a few hours. All Italian citizens, of whatever political persuasion, must realise that the image of their country is profoundly tainted if Berlusconi remains in office.
2. Attendance in court.
We call upon Silvio Berlusconi not to defend himself on television, using his substantial mediatic power to discredit the magistrates, but to present himself in court and seek to defend himself there, as would any normal citizen. Once in court, he can in any case hope to benefit from the services of the highest paid lawyers in the country. We sincerely hope, for his sake and that of the country, that he is able to demonstrate his innocence. If he and his supporters reply that the judges are irremediably biased against him, we would like to point out that on more than one occasion in the past he has been given the benefit of the doubt by the courts. In the Mondadori case, (Mondadori er et forlag som er eid av Berlusconi) for example, the court judged in 2001 his position as Head of Government to be part of the ‘extenuating circumstances’ which in his case alone allowed the crime to be prescribed.
3. The role of the President of the Republic
In a situation in which two of the principal powers of the state – the magistracy and the executive – are on a head-on collision course of considerable danger for the future of the Republic, we call upon its President to observe closely the situation and to be prepared to intervene actively, naturally within the limits of the powers ascribed to his office by the Constitution.
4. The opposition parties
We call upon all the parties of the opposition to put aside their differences and to abandon any jockeying for position, uniting instead their voices in a single request of a single word: RESIGNATION.
5. Civil Society
We invite the many associations and the hundreds of thousands of members of civil society to do the same, pooling their resources and joining hands on a single line of action. We would particularly appeal to Catholic civil society to deplore the hesitations and silences of the Vatican on so important an issue of public ethics.
6. The friends of Italy in the world
We have written this appeal in English as well as Italian in order to reach all those abroad who are friends of Italian democracy. Do not despair of Italy! The country needs your solidarity and help.

Kommentarer:

- Som så mange andre så orker jeg ikke mer. Er det mulig at dette drittlandet fremdeles er i hendene på denne personen? Nå er jeg pensjonist, hva gjør jeg? Drar jeg min kos for å bo i utlandet og glemme hele Italia? Fristelsen blir stadig større, men jeg vet bare ikke hvor jeg skulle dra. Hvordan er det mulig å være stolt over å være italiensk nå? Hvordan??

- Du burde trekke deg fra embetet, men jeg vet at du ikke gjør det. For da må du gjennom alle de rettssakene som fremdeles venter på deg og som du ennå ikke har klart å lage spesielle "personlover" for som unndrar deg alt ansvar. Nå holder det med "Berlusconismen". Vi identifiserer oss ikke hverken med verdiene eller moralen din. For oss er Italia mye bedre enn det du klarer å vise omverdenen. Du er omringet av lakeier og prostituerte, du har ikke en eneste ekte venn nettopp fordi du har kjøpt alt og alle og de forlater deg ikke fordi da går de tilbake til å være absolutte null. De er strippet for verdighet, idèer og moral akkurat som deg, og siden de ikke har så mye penger som deg så henger de på deg som blodsugere. Du er pengeutpresser, du frekventerer mafiamiljøet, du er korrupt. Basta! Nå holder det. Dra fra dette landet som er såret, men ennå ikke dødt, som er i smerter, men som fremdeles kan være istand til å reise seg.

- Gi oss tilbake verdigheten. Forsvinn!

- Hver dag spør jeg meg om ikke vi har nådd bunnen nå, men "akk o ve" dagen etter ser jeg at det har vi ikke.... Politikerne våre er en gjeng nikkedukker, lakeier, uærlige, kriminelle menn uten skrupler. Herregud hvor dypt vi har sunket!!

- Jeg skriver under på dette oppropet for å slippe å fortsette å skamme meg over å være italiensk.

- Jeg vil se ham i fengsel hvor han hører hjemme.

- Jeg skammer meg over å være representert av Silvio Berlusconi som også har klart å få meg til å skamme meg over å være kvinne. Takk herr president!!

- Jeg skammer meg over at det i landet vårt fremeles fins mennesker som tror på og betror Italia til et sånt lavstående individ som vår president og hans "rævediltere".

- Det er en skam, en president som kun tenker på sin egen forlystelse og hvordan han skal klare å unngå rettssakene mot seg, mens han lar landet seile sin egen sjø.

- Berlusconi, ta ansvar og gå av, landet vårt befinner seg på randen av borgerkrig.

- Alle ordene i Dantes Helvete er ikke nok for å forklare kvalmefølelsen, indignasjonen og skammen jeg føler når jeg tenker på hvordan utlendingene ser på oss. Jeg er en italiener som ikke kjenner seg igjen i måten å oppfatte hverken livet eller politikken på. Her virker det som at den bestemmer den som skriker høyest og har mest penger og dermed mest makt. Loven BØR være lik for alle.



Siden Berlusconi nå er i den situasjonen at han eier en ganske stor del av de italienske tv-kanalene så bruker han tv-skjermen for det den er verdt, og i øyeblikket er han støtt og stadig å se på skjermen der han holder "flammende" forsvarstaler for å renvaske seg selv. Så gjenstår det bare å se om han klarer seg gjennom denne stormen òg, slik han på mirakuløst vis har gjort utallige ganger.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar