mandag 14. mars 2011

Italias jordskjelvhistorie - ødeleggende fakta

Det fryktelige jordskjelvet i Japan har fått meg til å tenke på at jeg faktisk bor i et jordskjelv-utsatt land. Som nordmann har jeg ikke vært vant til å ha slikt i tankene i det hele tatt. Vi lever stort sett veldig beskyttet fra de største naturkatastrofene og jeg må jo innrømme at jeg aldri tenkte på slikt så lenge jeg bodde i Norge. Her i Italia er situasjonen litt annerledes. Jeg går ikke rundt daglig og bekymrer meg for når neste jordskjelv kommer, men jeg fikk meg en liten vekker en dag for noen måneder siden da det ringte iltert og nervøst på dørklokken hjemme hos meg en formiddag. Da jeg åpnet var det signoraen som bor i etasjen over meg som stod utenfor, litt blek og skjelven - og hun lurte på om jeg også hadde kjent at det "dirret" i blokken. Jeg måtte si som sant var at det hadde jeg ikke og jeg tror jeg må ha sett ut som et spørsmålstegn for hun unnskyldte seg ganske raskt og ilte videre til neste nabo for å spørre om ikke de hadde kjent noen rystelser. Jeg regner med at hun ikke fikk medhold hos noen av naboene for etter en stund tuslet hun opp trappene igjen og gikk inn til seg selv. Jeg tenkte ikke mer på det der og da, men plutselig en dag så demret det for meg at grunnen til hennes engstelse selvsagt var at hun tidligere - som en god del italienere - har opplevd et jordskjelv "på nært hold". (Jeg får av og til sånne aha-opplevelser som gjør at jeg virkelig føler meg som en naiv og dum nordmann som har levd godt beskyttet fra resten av verden...)

Men når sant skal sies så har jeg faktisk allerede hatt en aldri så liten smakebit av et jordskjelv. Jeg bodde i Firenze under det siste store jordskjelvet her i Italia. Det var like før påske i april 2009 at L'Aquila i regionen Abruzzo - som ligger nordøst for Roma - ble rammet av et jordskjelv som målte 6,3 på Richters skala. Skjelvet kunne faktisk merkes så langt nord som Trieste. Vi merket ingenting til skjelvet i Firenze, men 1. påskedag  reiste jeg på overnattingstur til en liten by i Abruzzo som ligger like ved epistenteret og da fikk jeg oppleve flere av etterskjelvene. De målte bare 4,4 på Richters skala så det ble heldigvis ikke de store materielle ødeleggelsene ut av det. Jeg oppholdt meg i en leilighet under etterskjelvene og selv om jorden ikke ristet under oss så fikk jeg en veldig ekkel følelse da det liksom "smalt" i treverket i et stort klesskap og vindusskoddene gav fra seg noen rare knirkelyder. Og i et veldig kort øyeblikk så føltes gulvet som gelè. Naboene våre kom og ga beskjed om at vi ikke måtte låse dørene om natten for hvis det kom et større skjelv så kunne vi risikere at døren ble vridd sånn at vi ikke ville klare å låse den opp igjen, noe som jo ville være veldig viktig hvis vi måtte fort ut. Kan ikke si at jeg følte meg noe bedre til mote etter det. Og enden på visen ble at vi sov med klærne på slik at vi skulle være klar for det som eventuelt måtte komme... Og da morgenen kom så pakket vi sammen så fort vi kunne og reiste tilbake dit vi kom fra.

Resultatet av jordskjelvet i april 2009 var: Nesten 300 mennesker døde, 1500 såret og flere enn 100 000 mennesker ble hjemløse. Skjelvet hadde veldig liten dybde - bare 10 km - og gjorde derfor store ødeleggelser.

Det har vært en del jordskjelv i løpet av de siste hundre årene og her kommer en oversikt over dem:

11. april 2003 ble et område som omfatter byene Milano og Torino rammet av et skjelv som målte 4,6. Flere skoler ble evakuert, men heldigvis ingen omkomne.

31. oktober 2002 ble regionene Molise og Puglia rammet av et skjelv som målte 5,9. I Puglia omkom 30 personer hvorav 26 av disse var skolebarn som døde da skolebygningen raste sammen.

To måneder tidligere, den 6 september var det Sicilia sin "tur". Her døde 2 personer av hjerteinfarkt i et skjelv som målte 6,0 på Richters skala og en del kunstskatter ble også ødelagt.

Den 17. juli 2001 omkom en kvinne i regionen Alto-Adige i nord-Italia i et skjelv som målte 5,2.

Den 26. september 1997 gjorde to jordskjelv på 6,4 og 5,1 store ødeleggelser blant annet i byen Assisi i regionen Umbria og 11 mennesker omkom.

3. desember 1990 rammet et undersjøisk jordskjelv Sicilia. Her omkom 13 mennesker og 200 ble skadet.

23. november 1980 ble byen Eboli i Campania rammet av et skjelv som målte 6,5. I dette skjelvet omkom nærmere 3 000 mennesker og det skal ha vært ca 10 000 skadde. 300 000 mennesker ble hjemløse. Det var store ødeleggelser som strakk seg helt til Napoli som ligger ca 10 mil unna episenteret i Eboli.

Den 6. mai 1976 rammet et skjelv på 6,5 regionen Friuli helt nordøst i Italia. Nærmere 1 000 mennesker omkom og 70 000 ble hjemløse.

27. juli 1930 rammet et jordskjelv omtrent samme område som igjen ble rammet i 1980. Skjelvet målte 6,5 på Richters skala og 1400 mennesker omkom.

13. januar 1915 omkom nesten 33 000 mennesker i et jordskjelv i Avezzano som ligger i den regionen som igjen ble rammet i 2009. Skjelvet målte 7,0 på Richters skala.

I løpet av noen få måneder i 1908 ble sørlige deler av Italia ("tåen på Italia") rammet av to store skjelv som gjorde store ødeleggelser og rammet befolkningen hardt.

Den 8.september 1908 omkom 5 000 mennesker i regionen Calabria i et jordskjelv som målte 7,9 på Richters skala. 25 landsbyer ble utslettet i dette skjelvet.

28. desember rammet et nytt jordskjelv. Denne gangen var episenteret i Messina-stredet, det bittelille stredet som skiller Sicilia fra resten av Italia. Over 82 000 mennesker omkom i skjelvet som målte 7,2 på Richters skala. Jordskjelvet utløste så en tsunami som forårsaket enorme ødeleggelser og død og tilsammen skal rundt 200 000 mennesker ha omkommet i denne hendelsen. 


Dette er altså de største skjelvene som har rammet Italia i nyere tid, men landet ligger dessverre sånn til at det slett ikke er uvanlig også med mindre "underjordisk aktivitet". Så jeg regner i grunnen med at jeg før eller senere vil oppleve et jordskjelv jeg og. Jeg håper bare det blir "senere"...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar