tirsdag 3. mai 2011

Reisebrev fra Capri, Campania

 Click for English version

"Det var på Capri jeg så henne komme..." heter det så fint i den gamle sangen. (Man kan vel egentlig ikke skrive noe om Capri uten å hengi seg til denne klisjéen.) Og hit kommer det virkelig mange turister. Dessverre for meg så valgte jeg  en augustdag for å besøke øyen og da er den fyllt til randen av turister; både italienske og utenlandske. Dermed så ble besøket preget av at man gikk i kø, man stod i kø og bussene mellom de forskjellige småbyene på øyen var proppfulle av slitne og svette turister.

Nå høres det antakelig ikke særlig fristende ut for andre å ta turen til Capri, men jeg tror jeg kan garantere at du vil få et helt annet inntrykk hvis du skulle reise i april eller mai. Jeg har bestemt meg for at neste gang jeg besøker Capri skal jeg reise utenom den aller verste turistsesongen for å kunne oppleve øyen på sitt beste.

Capri ligger like utenfor Sorrento-halvøyen - som er den lille "tuppen" som stikker ut i havet i regionen Campania. Tidligere hang Capri faktisk sammen med fastlands-Italia, men deler av halvøyen ble oversvømt og dermed ble den adskilt fra fastlandet.

Kysten er full av klipper og grotter; mest kjent er "la grotta azzurra" (Den blå grotte) som er en underjordisk grotte lovprist av diktere og forfattere for sitt spesielle lys. I Romertiden brukte keiserne som hadde villaer på øyen den etter sigende som sitt private bad.

Selve øyen består av flere forskjellige "platåer",  hvor hovedplatået er det som kalles Anacapri og hit kommer turistene i hopetall for å se den svenske legen Axel Munthes' villa "San Michele" som er bygget på restene av en romersk keiservilla.

Øyen har tidligere vært tilholdssted for alt fra Europas intellektuelle og kunstnere til politiske flyktninger så som for eksempel dikteren Pablo Neruda som bodde her i flere år på 1950-tallet eller den egyptiske kongen Farouk som søkte tilflukt der da han ble avsatt i 1952.  På hele 1950-tallet var øyen som en magnet på skuespillere og andre rikfolk og her kunne du da treffe på Onassis, Maria Callas, Brigitte Bardot m.fl.

Øyen har beholdt sin tiltrekningskraft og fremdeles kommer de som har lommene fulle av euro for å tilbringe late dager på luksushoteller eller på det som er et av europas mest moderne spa, nemlig "Capri Beauty Farm". Og om kveldene finner du dem rundt omkring på øyas dyre restauranter...

Capri er full av dyre designerbutikker og i tillegg til de verdenskjente merkene som Gucci, Prada etc, har øyen også egne kjente designere så her skal det ikke være vanskelig å bruke penger hvis du har noen til overs.... Du finner for eksempel butikken til Emilio Pucci som åpnet sin første butikk her i 1949 og som er opphavet til en bukse de fleste av oss har godt kjennskap til, nemlig Capri-buksen (den kroppsnære pirat-buksen).

Når du ankommer øyen med båt vil du mest sannsynligvis ankre opp i Marina Grande som er den største havnen på øyen. Herfra går det taubane opp på et av platåene hvor du har en flott utsikt over deler av øyen og det glitrende blå havet. Jeg oppdaget selvsagt ikke taubanen før jeg allerede var kommet halvveis opp det som viste seg å være rundt 800 trappetrinn...

Capri har et klima som gjør at man kan dyrke eksotiske frukter som bananer og fiken. I tillegg dyrkes det selvsagt også sitrusfrukter. Og her lages det som påstås å være den beste Limoncelloen i hele Italia - Limoncello di Capri.

Capri er virkelig verdt et besøk eller to, men jeg skal som sagt planlegge mitt neste besøk litt bedre enn det jeg gjorde første gang. Jeg tror iallefall jeg vil reise på våren for jeg regner med at en blomstrende øy vil være litt av et syn, i tillegg til at temperaturen er lavere og turistene færre.

Her kommer noen bilder du kanskje kan la deg friste av... Har problemer med å legge inn bildetekst, derfor står den teksten som tilhører hvert bilde over bildet og ikke under som er det vanlige.


Skilt på en husvegg som deklamerer at dette er "en bit av paradiset". Det er skrevet på dialekt "nu pezzolo e paravise". Ikke så enkelt å forstå for uinnvidde... På italiensk blir det "un pezzo del paradiso".



Uvoksede sitroner - som er et must når man skal lage god Limoncello...
Utsikt over deler av øyen fra "800-trappetrinnshøyde"

Et av smugene som avløste de 800 trappetrinnene. Jeg var nokså alene om å bruke denne måten for å komme meg opp på platået. De fleste turister med vettet i behold tar taubanen...
En av de mange kioskene som selger granita, denne "slush'en" som er så populær i sør-Italia. Sitron-granita smaker fantastisk når du holder på å dø av tørst og den reddet nok livet mitt etter de 800 trappetrinnene...








Kart over Capri
Frukt- og grønnsakshandler på Capri

Del av "designgaten" hvor du finner alle de kjente merkevarene


Utsikt fra Axel Munthes villa "San Michele"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar