torsdag 7. juli 2011

Hvordan jeg havnet i Italia- del 1

Image: renjith krishnan / FreeDigitalPhotos.net


Jeg har fått spørsmål fra en leser om jeg ikke kan fortelle litt om meg selv... 

Da jeg startet opp bloggen hadde jeg ikke noen planer om å fortelle noe særlig om meg selv siden det ikke skal være noen "rosa-blogg" med meg selv i hovedrollen. Tanken var og er å fokusere på Italia og italienerne. Det har jo kommet noen små drypp og noen hjertesukk etterhvert som jeg har støtt på diverse problemer, (eller kanskje vi skal kalle det "utfordringer") men dette har vært fordi jeg er hundre prosent sikker på at dette er generelle ting som enhver utlending som flytter hit nok vil støte på etterhvert.


Men jeg har imidlertid tenkt å (delvis) ta utfordringen med å fortelle om meg selv. Leseren som stilte meg spørsmålet lurte også på om jeg var student og hva jeg driver med her nede i støvellandet. Til det kan jeg si at jeg.... eller nei, jeg tror jeg begynner med begynnelsen (ihvertfall nesten).


Jeg er født midt på 1960-tallet så i øyeblikket er jeg halvveis til 90...... De første årene i det nye millenniumet levde jeg et ganske vanlig liv i Norge som alenemor med tre barn å ta vare på. I 2006 begynte jeg imidlertid å studere italiensk språk og litteratur ved universitetet. Studiene tok det meste av tiden min og når jeg ikke satt med nesen i en bok, fulgte jeg mer eller mindre dårlige italienske såpeserier på nettet.... Alt for å lære og forstå både språket og kulturen. 

Jeg har aldri tidligere vært noe særlig interessert i akkurat Italia så da jeg begynte å studere visste jeg ikke noe særlig om landet. Se bildene under for å finne ut akkurat hvor mye (eller rettere sagt lite) jeg visste...


Pizza


Pasta



Berlusconi
Silvio Berlusconi (2010).jpg
Bildeopphavsrett: klikk her

Alberto Tomba
Bildeopphavsrett: klikk her


Pavarotti
pavarotti-tenore-italiano-cantante-opera-artista.jpg
Bildet er hentet fra denne siden

Ikke noe særlig Italiakunnskap å skryte av, eller hva?



Skoleåret 2008/2009 reiste jeg som utvekslingsstudent til Firenze - en ganske voksen utvekslingsstudent med andre ord... Her tilbragte jeg ett år på en liten hybel (litt trang over hoftene, men ellers grei....) like ved siden av Duomoen..... 


(kunne nesten bare strekke ut armen og ta på den fra vinduet mitt...)








...mens jeg blant annet studerte italienske dialekter og brukte fritiden til å gå på kafé og drikke 




cappuccino med venner.............




...eller være turist i en annen by eller rett og slett bare sitte ved 





Ponte Vecchio .........


og se på alle turistene mens jeg gruet meg til året skulle ta slutt og jeg da ble nødt å pakke koffertene og vende nesen hjem mot Norge igjen...
(fortsettelse følger....)

4 kommentarer:

H. sa...

Ja, det er vel ikke så rart noen blir litt nysgjerrig på skribenten BAK bloggen man leser;)

Sporty du, som tar utfordringen, så fikk vi interessant lesing - jeg følger spent me på fortsettelsen !!

Ha en flott dag i varme Italia, så har jeg vel 20+ på Tjøme og nyyyter det og ;)

Ciao

A Foreigner in Italy sa...

Ja, jeg forstår jo at folk blir nysgjerrig på hvordan en "forvirret" nordmann havner her nede blant disse rare italienerne.... Skriver man en blogg så kan man vel ikke forvente å forbli helt anonym...

Ha en fin dag du også. Jeg har allerede altfor mange klamme varmegrader her. Min beste venn i øyeblikket er en stor vifte som går omtrent 24 timer i døgnet... :-)

Ida D. sa...

Tusen takk for at du var sporty nok til å ta min utfordring! Jeg har aldri tenkt at du v ar en "rosablogger" og er ikke interestert i hva du til en hver tid har på deg og hvilke sko du bruker, men det kan være spennende å vite hvem og hvorfor og hvordan du har havnet i Italia så man kan forstå litt mer "bak" bloggen. Gleder meg til fortsettelsen!

A Foreigner in Italy sa...

Hei, jeg skjønte at du ikke tenkte at jeg var en rosablogger ;-)Håper ikke du misforstod meg; det skrevne ord kan ofte tolkes på mange forskjellige måter.... (og dette var liksom mine egne ord til meg selv før jeg startet bloggen). Jeg forstår veldig godt at folk som leser bloggen min etter hvert begynner å lure på hvem jeg virkelig er. Når jeg leser andre folks blogger så lurer jeg også på hvem bloggeren er....

Ellers så prøver jeg så godt jeg kan å ta de "utfordringene" som eventuelt kommer fra leserne. Det er jo kjekt at dere bryr dere såpass at dere spør. Som jeg sa i et tidligere innlegg så er det ikke noe gøy å skrive blogg kun for seg selv.... Så de som har noe på hjertet må bare stille spørsmål og så skal jeg svare etter beste evne.

En fortsatt god dag til alle! :-)

Legg inn en kommentar